czwartek, 28 lutego 2013

Recenzja tomiku Jacka Dehnela - ,,Ekran kontrolny''


„Ekran kontrolny” Jacka Dehnela

Od pierwszej chwili tomik Jacka Dehnela przykuł moją uwagę swoim tytułem  i okładką.  „Ekran kontrolny” - te dwa proste słowa wywoływały we mnie skojarzenia związane z telewizją i mediami. Zaciekawiło mnie, czy będą one trafne.
Jacek Dehnel opisuje jak reklama, portale, Internet działają na człowieka.  W wierszu „Ekran kontrolny” pokazuje nas, widzów, jako ciekawskie osoby. Podsumowuje wiersz słowami:  ,,Świat zrobił się za mały na dawne współczucie”. Autor pokazuje nam  również naturę człowieka i przeświadczenie ludzi, że inny ma zawsze lepiej ode mnie. W wierszu „Hör ich das Liedchen klingen” pisze: „Któż mógłby podejrzewać, że nasze życie stanie się tak nużąco nieciekawe, i tym bardziej jeszcze nużące, że z zewnątrz wydaje się ciekawe.”
Zagłębiając się w treść tomiku przekonywałam się, iż moje skojarzenia nie do końca sprawdziły się.  Tematyką tego dzieła nie są tylko media. Autor skupił się również na tajemnicy ludzkiego umysłu, a także na dorastaniu. W „Piosence o garstkach” przedstawia nam postać dwuletniego chłopca, który odkrywa świat. Już na początku chłopczyk zauważa, że nie wszystko może mieć, nie może zmieścić w swojej malutkiej rączce więcej, niż ma na to miejsca. Przekonuje się, że świat ma swoje dobre i złe strony.
W innych wierszach Jacek Dehnel  pisze o życiu, rzeczywistości, której nieraz nie da się zmienić. Opisuje również, jak krótki wydawać się może okres między dzieciństwem, dorastaniem, a starzeniem się. Autor pisze o kolejach losu, o miłości.
Tomik Jacka Dehnela bardzo mi się spodobał, dlatego też serdecznie zapraszam, do przeczytania i zinterpretowania go po swojemu. Naprawdę warto zagłębić się w tę poezję!

M.Ż

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz